Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. srpen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. srpen 2012

Perseida dole

Uznání: Ron Garan, ISS Expedition 28 Crew, NASA

Pozemšťané pozorovali minulý rok roj Perseid při pohledu vzhůru na jasnou noční oblohu ozářenou měsíčním světlem. Ovšem tento pozoruhodný pohled zachytil 13. srpna 2011 astronaut Ron Garan při pohledu na Perseidu dolů. Z Garanovy perspektivy z paluby Mezinárodní kosmické stanice, která obíhá ve výši asi 380 kilometrů, je průlet Perseidy, tedy zrnka prachu po kometě Swift-Tuttle zahřátého až žhne, vidět dole. Zrna žhnoucího kometárního prachu putují rychlostí asi 60 kilometrů za sekundu hustší atmosférou kolem 100 kilometrů vysoko nad zemským povrchem. V tomto případě je zkráceně promítnutý záblesk meteoru vpravo od středu snímku pod zakřiveným okrajem Země a vrstvou zeleně zářícího vzduchu pod jasnou hvězdou Arcturus. Chcete se podívat na letošní Perseidy? Máte štěstí. Tento víkend roj totiž dosáhne svého maxima za mnohem menší interference ubývajícího srpku Měsíce, který bude vycházet pár hodin před Sluncem.

Štítky: Meteor, Meteorický roj, ISS, Perseid, Arcturus