Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. srpen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. srpen 2011

Hrad a meteor za měsíčního svitu

Uznání a copyright: Tamas Ladanyi (TWAN)

Každý srpen, když planeta Země prolétá prachem za periodickou kometou Swift-Tuttle se mohou pozorovatelé těšit meteorickému roji Perseid. Jelikož Země bude procházet hustou částí širokého prachového ohonu komety letos kolem 13. srpna 6:00 UT (toto ráno), tak světlo Měsíce skoro v úplňku zamaskuje všechny vyjma jasnějších meteorů. I tak lze ale Perseidy spatřit ve dnech kolem maxima. Toto nádherné zákoutí nebe se světlem Měsíce a Perseidou je zachyceno jedinou 10 sekundovou expozicí ráno 12. srpna. Pod Měsícem osvětlenými mraky v popředí jsou ruiny středověkého hradu u Veszprému v Maďarsku na pozadí pohoří Bakony. V popředí noční oblohy jsou mraky, zprava se kolem jasného Jupiteru poblíž středu mihla Perseida a vlevo je nádherná hvězdokupa Plejády.

Štítky: Jupiter, Meteor, Plejády, Meteorický roj, Perseid

M1 - Krabia hmlovina

Emisná hmlovina v súhvezdí Býk. Vzdialenosť asi 6.600 svetelných rokov. Pozostatok supernovy SN 1054.