Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. říjen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. říjen 2009

Plejády a hvězdný prach

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)

Už jste někdy viděli hvězdokupu Plejády? Plejády jsou možná nejznámější hvězdokupou na obloze, kterou lze spatřit dokonce i ze světlem znečištěných měst. Plejády se též nazývají Sedm sester a M45, a jsou jednou z nejjasnějších a nejbližších otevřených hvězdokup. Hvězdokupa Plejády neboli (anglicky) Sedm sester uhání ve vzdálenosti 400 světelných let mračnem kosmického prachu a je dobře známa svými výraznými modrými reflekčními mlhovinami. Tento pozoruhodný širokoúhlý (3 stupně) snímek této oblasti ukazuje v centru slavnou hvězdokupu a také zvýrazňuje okolní méně známé prachové reflekční mlhoviny v oblasti, která zabírá přes 20 světelných let. Sestry hvězdy nejsou v tomto případě příbuzné s mračny kosmického prachu, tato mračna stejnou oblastí vesmíru procházejí jen náhodou.

Štítky: Prach, Plejády, Otevřená hvězdokupa