Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. říjen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. říjen 2009

Obří prachový prstenec objevený kolem Saturnu

Uznání: NASA/JPL-Caltech/Univ. of Virginia

Jak vznikl kolem Saturnu velký prachový prstenec? Nově objevený prachový prstenec je největší dosud objevený planetární prstenec, více než 200 krát větší jak Saturn a 50 krát větší než Saturnův rozsáhlý prstenec E. Tento prstenec byl objeven v infračerveném světle Spitzerovým kosmickým dalekohledem na orbitě kolem Země. Podle vedoucí hypotézy vděčí za svůj původ impaktnímu materiálu vyvrhovanému Saturnovým měsícem Phoebe, který obíhá uprostřed tohoto prachového prstence. Dále je možné, že tento prachový prstenec poskytuje tajemný materiál, který pokrývá část Saturnova měsíce Japetus, který obíhá blízko vnitřního okraje tohoto prachového prstence. Na vloženém snímku na obrázku nahoře je část prachového prstence, jak se jeví v oranžové falešné barvě před četnými hvězdami pozadí.

Štítky: Saturn, Phoebe, Dust ring