Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. srpen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. srpen 2012

Spirální galaxie NGC 5033

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, University of Arizona

Vznešený vesmírný ostrov NGC 5033 se nachází asi 40 miliónů světelných let daleko v dobře vytrénovaném severním souhvězdí Honicích psů (Canes Venatici). Tento teleskopický portrét ukazuje výrazné podrobnosti prachových pásů, které se vinou kolem jasného galaktického jádra a majestátních, ale poměrně slabých spirálních ramen. Rozpětí ramen posetých růžovými hvězdotvornými oblastmi a hmotnými modrými hvězdokupami je přes 100 000 světelných let, což se velikostí podobá naší vlastní spirální Galaxii Mléčná dráha. NGC 5033 je dobře prostudovaným příkladem třídy Seyfertových aktivních galaxií a její jádro je velice jasné a proměnné. Emisi nejspíše pohání superhmotná černá díra. Zdá se, že rotující centrum galaxie a jasné jádro jsou trochu odsazené, což naznačuje, že NGC 5033 je výsledkem dávného splynutí galaxií.

Štítky: Spirální galaxie, Aktivní galaxie, Seyfert, Ngc5033