Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. srpen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. srpen 2012

NGC 6888: Mlhovina Srpek

Uznání a copyright: J-P Metsävainio (Astro Anarchy)

Mlhovina NGC 6888, též známá jako Srpek, je kosmická bublina o průměru 25 světelných let rozfouknutá větry své centrální hmotné hvězdy. Tento barevný portrét mlhoviny využívá dat z úzkopásmových snímků kombinovaných do Hubblovy palety. Ve větrem rozfouknuté mlhovině je vidět emise atomů síry, vodíku a kyslíku v červené, zelené a modré barvě. Centrální hvězda v NGC 6888 je klasifikována jako Wolf-Rayetova hvězda (WR 136). Hvězda odhazuje svoje vnější obálky silným hvězdným větrem a každých 10 000 let odvrhuje ekvivalent hmotnosti Slunce. Komplexní struktury mlhoviny jsou nejspíše výsledkem interakce silného větru s již dříve vyvrženým materiálem. Jelikož tato hvězda spaluje svoje palivo rychlým tempem a blíží se konci svého hvězdného života, tak nakonec vybuchne jako okázalá supernova. NGC 6888 je asi 5000 světelných let daleko v na mlhoviny bohatém souhvězdí Labutě (Cygnus).

Štítky: Wolf rayet star, Hvězdný vítr, Mlhovina Srpek, NGC 6888