Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. leden 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. leden 2013

Velká spirální galaxie NGC 7424

Uznání a copyright: SSRO-South (S. Mazlin, J. Harvey, D. Verschatse, R. Gilbert) & Kevin Ivarsen (UNC/CTIO/PROMPT)

Velká, zavinutá ramena na tomto pohledu na spirální galaxii NGC 7424 s výraznou centrální příčkou jsou skoro uhrančivá. Tento vesmírný ostrov je daleko asi 40 miliónů světelných let v souhvězdí Jeřába (Grus), měří asi 100 000 světelných let a tak se dost podobá naší vlastní Mléčné dráze. Podél zavinutých ramen je mnoho jasných hvězdokup hmotných mladých hvězd. Hvězdokupy samotné měří několik set světelných let. Hmotné hvězdy se v ramenech NGC 7424 jak rodí, tak i umírají. Stojí za pozornost, že v této galaxii došlo k silné stelární explozi, k supernově SN 2001ig, která ovšem zeslábla dávno před pořízením tohoto snímku.

Sledujte APOD na: Facebooku (Daily, Sky, Spanish) nebo na Google Plus (Daily, River)