Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. leden 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. leden 2013

Prchavá mlhovina Medúza

Uznání a copyright: Dieter Willasch (Astro-Cabinet)

Na tomto vábivém teleskopickém pohledu je vidět normálně slabá a prchavá mlhovina Medúza. Medúza se vznáší poblíž jasné hvězdy Eta Geminorum, u nohou nebeských dvojčat a z jejího jasného obloukovitého emisního hřebene vlevo od středu jsou vidět vlající úponky. Kosmická medúza je součástí bublinovitého zbytku supernovy IC 443, což je rozpínající se mračno trosek po výbuchu hmotné hvězdy. Světlo z této exploze dosáhlo Zemi před 30 000 lety. Podobně jako u jejího bratrance v astrofyzikálních vodách, zbytku po supernově Krabí mlhoviny, i o IC 443 je známo, že hostí neutronovou hvězdu, pozůstatek zkolabovaného jádra hvězdy. Mlhovina Medúza je asi 5000 světelných let daleko. V takové vzdálenosti by tento snímek zabíral asi 100 světelných let.

To nejlepší z APODu 2012: stáhněte si zdarma kalendář APODu 2013, nebo si o něm přečtěte.

Štítky: Zbytek supernovy, Ic443, Sharpless 249, Emisní mlhovina