Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. leden 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. leden 2013

AE Aurigae a mlhovina Planoucí hvězda

Uznání a copyright: Martin Pugh

AE Aurigae se nazývá Planoucí hvězda. Mlhovina kolem ní IC 405 se nazývá mlhovina Planoucí hvězdy a celá tato oblast se zdá být plná kouře, ale není tam žádný oheň. Oheň se obvykle definuje jako rychlé navazování molekulárního kyslíku, ke kterému dochází pouze za přítomnosti dostatečného množství kyslíku a v tak vysokoenergetickém prostředí a chudém na kyslík není důležité. Materiál, který vypadá jako kouř je většinou mezihvězdný vodík, ale obsahuje i kouři podobné tmavé filamenty na uhlík bohatých prachových zrn. Jasná hvězda ve středu mlhoviny je AE Aurigae je tak horká, že její modré energetické světlo vyráží z atomů okolního plynu elektrony. Atomy po znovuzachycení elektronů emitují světlo, které vytváří okolní emisní mlhovinu. Mlhovina Planoucí hvězdy na tomto kosmickém portrétu leží asi 1500 světelných let daleko, měří asi 5 světelných let a je vidět i malým dalekohledem v souhvězdí Vozky (Auriga).

To nejlepší z APODu 2012: stáhněte si zdarma kalendář APODu 2013, nebo si o něm přečtěte.

Štítky: Emisní mlhovina, AE Aurigae, Flaming Star Nebula