Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. leden 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. leden 2013

Tmavá věž ve Štíru

Uznání a copyright: Don Goldman

Toto prachové kosmické mračno v siluetě proti hustému poli hvězd v souhvězdí Štíra (Scorpius) připomíná nějakou zlověstnou temnou věž. Ve skutečnosti chuchvalce prachu a molekulárního plynu kolabují za vzniku hvězd, které se docela dobře mohou ukrývat uvnitř této temné mlhoviny, která na tomto nádherném teleskopickém portrétu měří asi 40 světelných let. Dozadu učesaný mrak známý jako kometární globule, sahá z pravého dolního roku k hlavě (špička věže) vlevo nad středem a jeho tvar utváří ultrafialové záření z velice horkých hvězd OB asociace v NGC 6231, už za horním okrajem. Energetické ultrafialové světlo také pohání načervenalou záři vodíku na okrajích. Horké hvězdy ponořené do prachu jsou vidět jako modravé reflekční mlhoviny. Tmavá věž NGC 6231 a s ní spojené mlhoviny jsou asi 5000 světelných let daleko.

Štítky: Star-formation, Prach, Tmavá mlhovina, OB association, Scorpius