Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. leden 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. leden 2013

NGC 602 a dál

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA) - ESA/Hubble Collaboration

Na okraji Malého Magellanova mračna, satelitní galaxie vzdálené asi 200 tisíc světelných let, se nachází pouhých 5 miliónů stará hvězdokupa NGC 602. Hvězdokupu NGC 602 na nádherném snímku této oblasti z Hubbla obklopuje zárodečný plyn a prach. Fantastické hřebeny a dozadu učesané tvary silně naznačují energetickou radiaci a rázové vlny z hmotných mladých hvězd z NGC 602, které zerodovaly prachový materiál a spustily postupné vznikání hvězd posouvané ven ze středu kupy. Snímek v odhadované vzdálenosti Malého Magellanova mračna zabírá asi 200 světelných let, ale na ostrém Hubblově snímku je také vidět vzrušující směs galaxií v pozadí. Galaxie v pozadí jsou stovky miliónů světelných let a více daleko za NGC 602.

To nejlepší z APODu 2012: stáhněte si zdarma kalendář APODu 2013, nebo si o něm přečtěte.

Štítky: Star-formation, Otevřená hvězdokupa, NGC 602