Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. leden 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. leden 2013

Barnardovy schody u NGC 2170

Uznání a copyright: John Davis

Tato teleskopická mozaika ukazuje neutuchající krásy věcí, které jsou vidět v tomto koutu oblohy. Scéna na pozemské obloze zabírá 6 stupňů, neboli 12 úplňků. Záhyby červeně zářícího plynu vlevo jsou malou částí nesmírného oblouku širokého 300 000 světelných let. Tento útvar je znám Barnardova smyčka, je utvářen dávnými explozemi supernov a větrů z horkých hmotných hvězd a je stále protkáván světlem vodíkových atomů, je ovšem příliš slabý, než aby byl vidět pouhým okem. Barnardova smyčka leží asi 1500 světelných let daleko zhruba ve středu Velké mlhoviny v Orionu, porodnice hvězd na okraji molekulárních mračen v Orionu. Dále vzadu se nachází další úrodné pole hvězd v rovině naší Mléčné dráhy. Na kompozitním snímku z dlouhých expozic je vpravo vidět prašný komplex mlhovin NGC 2170 u sousedního molekulárního mračna vzdáleného asi 2400 světelných let.

Štítky: Emisní mlhovina, Wide field, Ngc2170, Barnard's Loop