Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. únor 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. únor 2009

Barnardova smyčka kolem Koňské hlavy

Uznání a copyright: Drew Sullivan (Ancient Starlight)

Proč mlhovinu Koňská hlava obklopuje mlhovina? I když je to na obrázku nahoře těžké rozeznat, tak slavná mlhovina Koňská hlava je jen nepatrným tmavým zářezem v jasném pruhu vlevo dole pod středem snímku. Původ bubliny, která září jako emisní mlhovina a je známá jako Barnardova smyčka, není v současnosti znám. Mezi přední hypotézy patří větry z jasných hvězd Orionu a dávné supernovy. Barnardova smyčka je příliš slabá, než aby mohla být identifikována pouhým okem. Tuto mlhovinu objevil teprve v roce 1895 E. E. Barnard při dlouhotrvajících expozicích na film. Snímek nahoře byl zachycen v jediné specifické barvě vyzařované vodíkem, aby vynikly podrobnosti. Vlevo od Koňské hlavy je vidět tmavý zářez fotogenické mlhoviny Plamen, zatímco texturovaná plocha pod ní je mlhovina Liščí kožich.

Štítky: Horsehead nebula, Barnard's Loop, Orion's belt