Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. duben 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. duben 2008

Provazce kolem mlhoviny Koňská hlava

Uznání a copyright: Star Shadows Remote Observatory

Slavná mlhovina Koňská hlava v Orionu není osamocená. Hloubková expozice ukazuje, že dobře známý tvarovaný zářez, který je vidět hned pod středem, je součástí rozsáhlého komplexu absorbujícího prachu a zářícího plynu. Amatérští astronomové z observatoře Star Shadow Remote Observatory v Novém Mexiku v USA zaměřili na tuto oblast po dobu více jak 7 hodin malý dalekohled a pomocí filtru zachytili pouze velmi specifickou barvu světla červené barvy, kterou emituje vodík a získali tak podrobnosti pastviny s Koňskou hlavou. Potom tento snímek přidali k obrazu pořízeném během 3 hodin ve všech barvách. Výsledný nádherný obraz zachycuje podrobnosti tak spletitého koberce plynných provazců a prachových vláken, které se tvořily a byly opracovávány eóny dlouho hvězdnými větry a starodávnými supernovami. Mlhovina Koňská hlava se nachází 1500 světelných let daleko v souhvězdí Orion. Na snímku nahoře jsou vidět dvě hvězdy z pásu Orionu.

Štítky: Orion, Horsehead nebula, Deep field