Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. duben 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. duben 2008

Záhadné bílé skalní prsty na Marsu

Uznání: G. Neukum (FU Berlin) et al., Mars Express, DLR Mars Express

Co způsobilo tyto neobvyklé bílé skalní formace na Marsu? Podrobná studie těchto prstů vyvolaná možností, že by se mohlo jednat o deposity soli po vyschnutí dna starodávného jezera nyní ukazuje, že tomu tak není. Zdá se, že světlý materiál v okolí už zerodoval, což ukazuje na složení s velmi nízkou hustotou a to může odpovídat vulkanickému popelu nebo navátým pískům. Výrazný kontrast mezi skalami a okolním pískem podporuje jeho neobvylá tmavost. Snímek nahoře pořídila kosmická sonda Mars Express, která je nyní družicí Marsu. Planetární badatelka Emily Lakdawalla, mezi jiným výmluvně popsala své zaujetí tímto neobvyklým typem marťanské krajiny jako fascinující bádání na blogu Planetární společnosti. Tato záhadná bílá skála má asi 15 kilometrů a je uvnitř většího, asi 100 kilometrů velkého kráteru.

Štítky: Mars, Kráter, White Rock