Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. říjen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. říjen 2005

Alnitak, Alnilam a Mintaka

Uznání: Digitized Sky Survey, ESA/ESO/NASA FITS Liberator
Color Composite: Davide De Martin (Skyfactory)

Alnitak, Alnilam a Mintaka jsou jasné modravé hvězdy, od východu k západu (zleva doprava) na uhlopříčce této nádherné kosmické pohlednice. Tito tři modří nadobři, jinak též známí jako pás Oriona, jsou teplejší a mnohem hmotnější jak naše Slunce. Nachází se asi 1500 světelných let daleko a vznikly v dosti zkoumaném mezihvězdném mračnu v Orionu. Mračna plynu a prachu, které se potulují v této oblasti, mají složité a někdy překvapivě důvěrně známé tvary, včetně tmavé mlhoviny Koňská hlava a mlhoviny Plamen vlevo dole poblíž Alnitaku. Pod tímto hvězdným polem, které na obloze pokrývá úctyhodných 4,4x3,5° leží samotná slavná Mlhovina v Orionu. Barevný obraz se skládá z digitalizovaných černobílých fotografických desek exponovaných přes červené a modré astronomické filtry, s počítačově syntetizovaným zeleným kanálem. Desky byly pořízeny za pomoci dalekohledu Samuela Oschina, což je přístroj pro širokoúhlou přehlídku observatoře Palomar v letech 1987 až 1991.

Štítky: Orion, Orion's belt, Alnitak, Alnilam, Mintaka