Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. únor 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. únor 2007

Mlhovina Plamen podrobně

Uznání a copyright: Robert Gendler, Jan-Erik Ovaldsen

Mlhovina Plamen pochopitelně nehoří. Tato mlhovina je též známa jako NGC 2024 a její sugestivně červená barva pochází od zářících atomů vodíku na okraji obrovského komplexu molekulárních mračen v Orionu vzdáleného asi 1500 světelných let. Atomy vodíku byly ionizovány, neboli zbaveny svých elektronů a jak se atomy a elektrony rekombinují, tak září. Co ale vodíkové atomy ionizuje? Na tomto podrobném pohledu vystupuje v siluetě proti záři vodíku tmavý pás absorbujícího mezihvězdného prachu a pro optické dalekohledu ukrývá opravdový zdroj energie mlhoviny Plamen. Na infračervených vlnových délkách je přes zatmívající prach vidět, že se za temným pásem nachází kupa horkých, mladých hvězd. Zdrojem energetického ultrafialového záření, které ionizuje vodík v mlhovině Plamen je nejspíš mladá, hmotná hvězda z této hvězdokupy.

Štítky: Orion, Vodík, Flame nebula, Ngc2024