Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. leden 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. leden 2007

Kolébka v Orionu

Uznání a copyright Tony Hallas

Hvězdné porodnice v Orionu, které se nacházejí na okraji obřího molekulárního mračna asi 1500 světelných let daleko, jsou usazeny v zářícím vodíku. Tento dech beroucí pohled zabírá asi 13° přes střed dobře známého souhvězdí s Velkou mlhovinou v Orionu, což je nejbližší hvězdotvorná oblast vpravo od středu.Tato hloubková mozaika také vlevo od středu obsahuje mlhovinu Koňská hlava, Plamen a hvězdy z pásu Orionu. Obrazová data získaná přes filtr H alfa dodávají tomuto širokoúhlému kosmickému pohledu další pozoruhodné útvary, jako všudypřítomné šlahouny energizovaných atomů vodíku a části přilehlé Barnardovy smyčky. Zatímco Mlhovinu v Orionu i hvězdy z pásu je snadné uvidět i pouhým okem, tak emise z rozsáhlého mezihvězdného plynu je slabá a je mnohem těžší ji zachytit a to i na teleskopických pohledech na mlhoviny bohatého komplexu.

Štítky: Mlhovina, Orion, Vodík, Porodnice hvězd

39. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 26. 9. do 2. 10. 2022. Měsíc je ve fázi mezi novem a první čtvrtí a uvidíme jej večer koncem týdne nízko na jihozápadě. Jupiter je v opozici se Sluncem, vrcholí tedy kolem jedné ráno jako výrazná „hvězda“ noční oblohy. Vidět je taky Saturn, Neptun, Uran a Mars. Aktivita Slunce se zvýšila a uvidíme i hodně skvrn. Ráno je možné spatřit zvířetníkové světlo. V noci z pondělí na úterý narazí DART do planetky Dimorphos. V neděli 25. 9. po půlnoci našeho času proběhly tři starty raket téměř v průběhu jedné hodiny. Před 15 lety odstartovala DAWN vstříc Ceres a Vestě a před 45 lety odstartovala raketa Proton se stanicí Saljut 6.

Sluneční skvrna AR3078 v Ha