Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. leden 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. leden 2007

Kolébka v Orionu

Uznání a copyright Tony Hallas

Hvězdné porodnice v Orionu, které se nacházejí na okraji obřího molekulárního mračna asi 1500 světelných let daleko, jsou usazeny v zářícím vodíku. Tento dech beroucí pohled zabírá asi 13° přes střed dobře známého souhvězdí s Velkou mlhovinou v Orionu, což je nejbližší hvězdotvorná oblast vpravo od středu.Tato hloubková mozaika také vlevo od středu obsahuje mlhovinu Koňská hlava, Plamen a hvězdy z pásu Orionu. Obrazová data získaná přes filtr H alfa dodávají tomuto širokoúhlému kosmickému pohledu další pozoruhodné útvary, jako všudypřítomné šlahouny energizovaných atomů vodíku a části přilehlé Barnardovy smyčky. Zatímco Mlhovinu v Orionu i hvězdy z pásu je snadné uvidět i pouhým okem, tak emise z rozsáhlého mezihvězdného plynu je slabá a je mnohem těžší ji zachytit a to i na teleskopických pohledech na mlhoviny bohatého komplexu.

Štítky: Mlhovina, Orion, Vodík, Porodnice hvězd