Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. únor 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. únor 2013

Kometa Lemmon u jižního nebeského pólu

Uznání a copyright: Peter Ward (Barden Ridge Observatory)

Kometa Lemmon (C/2012 F6), která nyní prolétá jižní oblohou, byla pojmenována podle svého objevení minulý rok přehlídkou na Mount Lemmon v Arizoně. Kometa Lemmon je sice jasnější, než se čekalo, ale je stále pod viditelností pouhým okem, ovšem na tomto teleskopickém snímku ze 4. února vykazuje pěknou citrónově zelenou komu a slabý rozdělený ohon. Zelený odstín pochází dvouatomového plynného C2, který ve slunečním světle fluoreskuje. Barevný kompozitní obraz vznikl z série jednotlivých expozic pointovaných na kometu z observatoře nedaleko Sydney v Austrálii. Stopy hvězd v zorném poli širokém jeden stupeň jsou důsledkem rychlého relativního pohybu komety vůči pozadí hvězd u jižního nebeského pólu. Kometa by se při pohybu na sever měla zjasňovat, až při největším přiblížení ke Slunci koncem března dosáhne svého vrcholu asi 3. magnitudy. Počátkem dubna by měla být viditelná i na severní obloze. Kometa Lemmon se tak může přidat k další letošním pěkným kometám PANSTARRS a ISON, které pozorovatelé už netrpělivě očekávají.

Štítky: Kometa, Coma, Comet lemmon, C/2012 f6