Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. únor 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. únor 2013

Ramena M106

Uznání: Image Data - Hubble Legacy Archive, Robert Gendler, Jay GaBany, Processing - Robert Gendler

Tímto pozoruhodným portrétem z více snímků z pozemských a kosmických dalekohledů se vinou spirální ramena jasné galaxie M106. Galaxie M106 je též známa jako NGC 4258 a nachází se v severním souhvězdí Honicích psů (Canes Venatici). Dobře změřená vzdálenost k M106 činí 23,5 miliónů světelných let, takže tato kosmická scenerie zabírá asi 80 000 světelných let. Ve velkých spirálních galaxiích jsou typická spirální ramena protkávaná tmavými prachovými pásy, mladistvými modrými hvězdokupami a růžovými hvězdotvornými oblastmi, které v jasném jádru splývají se staršími žlutými hvězdami. Ale tento podrobný kompozit ukazuje náznaky dvou anomálních ramen, které nic neprotkává. Zdá se, jakoby z centrálních oblastí M106 stoupaly filamenty zářícího vodíku, zde v červené barvě, což je důkaz energetických výtrysků materiálu proudícího do galaktického disku. Výtrysky nejspíše pohání hmota, která padá do hmotné centrální černé díry.

Štítky: Spirální galaxie, Aktivní galaxie, M106, Ngc4258