Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. únor 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. únor 2013

NGC 6822: Barnardova galaxie

Uznání a copyright: Stephen Leshin, Collaboration: Deidre Hunter and LARI

Často se zdá, že se velké spirální galaxie chlubí svými krásnými, symetrickými spirálními rameny plnými mladých, jasných modrých hvězdokup a tak seženou všechnu slávu. Ale v malých galaxiích také vznikají hvězdy, například v blízké galaxii NGC 6822, která je též známa jako Barnardova galaxie. Za bohatým polem hvězd v souhvězdí Střelce (Sagittarius) se ve vzdálenosti asi 1,5 miliónů světelných let nachází člen naší Místní skupiny galaxií NGC 6822. Tato nepravidelná trpasličí galaxie měří asi 7000 světelných let a na tomto hloubkovém barevném kompozitním obrazu se zdá být zaplněna mladými modrými hvězdami a je posetá výmluvnými růžovými hvězdotvornými oblastmi zářícího vodíku. Portrét této malé galaxie vznikl jako součást iniciativy amatérského výzkumu Lowellovy observatoře LARI (Lowell Amateur Research Initiative), která vítá spolupráci s amatérskými astronomy a přispívá k vědě "maličkostí" - LITTLE THINGS (což je akronym pro Local Irregulars That Trace Luminosity Extremes & The HI Nearby Galaxy Survey).

Štítky: Trpasličí galaxie, Ngc6822, Lari project