Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. únor 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. únor 2001

Oblast vzniku hvězd Hubble X

Uznání: C. R. O'Dell (Vanderbilt Univ.) et al., Hubble Heritage Team, NASA

V blízké galaxii NGC 6822 obklopuje tato zářící emeisní mlhovina komplex jasných, masivních nově zrozených hvězd. Tyto hvězdy, staré zhruba 4 milióny let, zkondenzovaly z galaktického mezihvězdného plynu a z prachových mračen. Záření mlhovin působí intenzivní ultrafialová radiace jasných hvězd, zatímco jejich tvar je dán interakcí hvězdných větrů a záření se samotnými nesmírnými mezihvězdnými mraky. Mnoha pozorovatelům bude vzhled této extragalaktické oblasti vzniku hvězd katalogizované jako Hubble-X připomínat nejslavnější hvězdnou kolébku v naší galaxii Mlhovinu v Orionu. Hubble-X je ve skutečnosti mnohem jasnější než mlhovina v Orionu a při vzdálenosti 1.6 miliónů světelných let je asi tisíckrát více vzdálená. Hubble-X má rozměr asi 100 světelných let ve srovnání s 10 světelnými lety mlhoviny v Orionu. Proč se ale nazývá Hubble-X? X je římská číslice 10, což je označení této mlhoviny v katalogu podobných objektů pro galaxii NGC 6822.

Štítky: Mlhovina, Star-formation, Hubble-x, Ngc6822