Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. únor 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. únor 2013

Odraz polární záře nad Aljaškou

Uznání a copyright: Todd Salat (AuroraHunter); Sky Annotation: Judy Schmidt

Některé polární záře lze uvidět jenom s kamerou. Nazývají se subvizuální a jsou příliš slabé, než aby mohly být vidět pouhým okem. Zelenou polární záři na snímku nahoře je vidět snadno, ale ta červená se stala zjevnou teprve po 20 sekundové expozici. Důvodem je to, že lidské oko dokáže světlo akumulovat jen po zlomeček vteřiny, zatímco závěrku kamery lze otevřít po mnohem delší dobu. Při fotografování už tak malebné scény nedaleko Anchorage na Aljašce v USA minulý podzim dokázala kamera zachytit vizuální zelenou i subvizuální červenou polární záři včetně odrazu v jezeře s lekníny. Vysoko nahoře jsou vidět tisíce hvězd včetně hvězdokupy Plejády, zatímco u obzoru těsně nad mraky vpravo je planeta Jupiter. Polární záře jsou vyvolány energetickými částicemi ze Slunce, které při příletu do zemské magnetosféry v blízkosti zemských pólů způsobují déšť elektronů a protonů do vzduchu. Červená i zelená polární záře je typicky vyvolána atomy excitovaného kyslíku, přičemž červená emise, pokud je vidět, tak je vidět výše. Polární záře nabývají mnoha tvarů a barev.

Štítky: Polární záře, Red, Mouse over, Subvisual