Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. únor 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. únor 2013

Průlet asteroidu 2012 DA14

Uznání a copyright: Daniel López (El Cielo de Canarias)

Už letí. Ta malá tečka, která se na videu nahoře pohybuje před hvězdami pozadí, je potenciálně nebezpečný asteroid, který prolétá nad zemskou atmosférou. Asi 50 metrový asteroid 2012 DA14 minulý pátek Zemi minul a nejenom že prolétal uvnitř dráhy Měsíce, který je pro asteroid této velikosti neobvykle blízko, ale proletěl také uvnitř dráhy geostacionárních družic. Asteroid této velikosti, nebo větší, naneštěstí zhruba každých 1000 let zasáhne Zemi. Pokud by 2012 DA14 Zemi zasáhl, tak by mohl zničit krajinu velikosti města, nebo dopadnout do oceánu a vyvolat nebezpečnou cunami. Přestože vyhledávání a sledování potenciálně nebezpečných asteroidů je hlavním zájmem moderní astronomie, tak tato malá tělíska z ledu nebo kamení jsou typicky natolik slabá, že jich bylo doposud nalezeno pouze pár procent. Ještě menší kousky ledu a kamení, jako byly spektakulární (nesouvisející) meteory nad Ruskem a Kalifornií v několika minulých dnech, jsou ještě hůře k nalezení, ovšem představují menší nebezpečí.

Galerie: Videa a snímky asteroidu 2012 DA14