Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. duben 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. duben 2013

Tabulka rudého posuvu pro náš vesmír

Uznání: Sergey V. Pilipenko (LPI, MIPT)

Jak daleko je "rudý posuv 6"? I když jsou lidé dobře obeznámeni s pojmy vzdálenost a čas, tak to co se ve skutečnosti měří pro astronomické objekty je rudý posuv, posunutí barev, které záleží na tom, jak se vyvíjela hustota energie v našem vesmíru. Jelikož kosmologická měření v nedávných letech vedla ke shodě, jaké formy energie prostupují náš vesmír, tak je nyní možné udělat jednoduchou tabulku vztahu pozorovaného kosmologického rudého posunu označeného "z" se standardním konceptem vzdálenosti a času, včetně extrapolace času od počátku vesmíru. Jedna taková tabulka je nahoře, v prvním a posledním sloupci je rudý posuv "z" a odpovídající stáří vesmíru v miliardách let je v prostředním sloupci. K vysvětlení zbývajících sloupců si prosím přečtěte doprovodný technický popis. I když hvězdy v naší galaxii mají efektivní kosmologický rudý posuv nulový, tak nejvzdálenější supernovy nastaly za rudým posuvem jedna, kdy podle tabulky nahoře měl vesmír asi polovinu současného stáří. S tím kontrastují dosud nejvzdálenější pozorovaná gama vzplanutí, která nastala za rudým posuvem 6, kdy byl vesmír mladší než jednu miliardu let, méně než 10 procent současného stáří vesmíru.
Poznámka překladatele: označení sloupců v tabulce
• z — rudý posuv [1]
• H — v čase odpovídající hodnota Hubblovy konstanty [km/s/Mpc]
• r comov — v čase neměnná vzdálenost [Mpc];
• dm — modul vzdálenosti [1]