Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. červen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. červen 2013

Sharpless 115

Uznání a copyright: Bill Snyder (at Sierra Remote Observatories)

Sharpless 115 se na pozemské obloze nachází severozápadně od Denebu, alfa hvězdy v souhvězdí Labutě (Cygnus). V katalogu z roku 1959 od astronoma Stewarta Sharplesse je zaznamenána (Sh2-115) jako slabá, ale pěkná emisní mlhovina, která leží na okraji jednoho z vnějších molekulárních mračen Mléčné dráhy, asi 7500 světelných let daleko. Září světlem ionizovaných atomů vodíku, síry a kyslíku, které jsou patrné na tomto kompozitním snímku v Hubblově paletě a její záři pohání žhavé hvězdy v hvězdokupě Berkeley 90. Tato hvězdokupa je nejspíše pouhých 100 miliónů let stará a je stále ještě ponořena v Sharpless 115. Ale silné hvězdné větry a jejich záření už prašné zárodečné mračno hodně pročistily. V odhadované vzdálenosti emisní mlhoviny tento podrobný snímek zabírá něco pod 100 světelných let.

Štítky: Hvězdokupa, Emisní mlhovina, Sh2-115