Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. listopad 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. listopad 2010

Mlhoviny v Severním kříži

Uznání a copyright: Rolf Geissinger

Prozkoumejte krásnou a komplexní oblast mlhovin, která se na tomto širokoúhlém snímku táhne podél Mléčné dráhy. Snímek 25 krát 25 stupňů se středem na Severní kříž, což je slavný asterismus v souhvězdí Labutě, zdůrazňuje oblaka kosmického plynu. Hvězdy jasný horký nadobr Deneb vlevo dole, na vrcholu kříže, Sadr u středu a nádherná hvězda Albireo tvoří uhlopříčku tohoto pohledu. S kurzorem na obrázku můžete identifikovat populární zastávky na toulkách tímto souhvězdím jako jsou emisní oblasti Severní Amerika a Pelikán, mlhovina Motýl (IC 1318), Srpek a Závojová mlhovina. V siluetě proti zářivým mezihvězdným mračnům a nahuštěným polím hvězd vystupuje tmavý Severní uhelný pytel, který je součástí řady zákrytových prašných oblaků, které tvoří tzv. Velkou trhlinu. Mlhoviny v Severním kříži se nacházejí asi 2000 světelných let daleko. Stejně jako naše Slunce se nacházejí v Orionově spirálním ramenu naší galaxie.

Štítky: Mlhovina, Souhvězdí, Vodík, Závojová mlhovina, Cygnus, Widefield, Sadr, Northern cross, Northern coal sack, Mouse over