Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červen 2009

Mlhoviny Severní Amerika a Pelikán

Uznání a copyright: Danny Lee Russell

Zde je několik dobře známých tvarů na neznámých místech. Ta emisní mlhovina vlevo je částečně slavná díky tomu, že připomíná pozemský kontinent Severní Amerika. Napravo od Severní Ameriky je méně zářivá mlhovina NGC 7000, která připomíná pelikána, takže se nazývá Mlhovina Pelikán. Obě emisní mlhoviny měří asi 50 světelných let, nachází se asi 1500 světelných let daleko a dělí je od sebe tmavé absorpční mračno. Tento krásný snímek zachycuje mlhoviny, jasné ionizační fronty a jemné podrobnosti tmavého prachu. Obě mlhoviny lze spatřit z tmavého místa i triedrem. Severovýchodně od jasné hvězdy Deneb v souhvězdí Labutě (Cygnus) hledejte malou mlhovinku. Stále se neví, která hvězda či hvězdy ionizují červeně zářící vodík.

Štítky: Mlhovina Severní Amerika, Mlhovina Pelikán, NGC 7000

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konjunkce