Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červen 2009

Sonda Kaguya dopadla na Měsíc

Uznání a copyright: SELENE Team, JAXA, NHK

Minulý týden dopadla podle plánu na měsíc Japonská kosmická sonda Kaguya. Kosmická sonda se oficiálně jmenovala SELENE - Selenological and Engineering Explorer, ale podle princezny z japonského lidového příběhu bambusového drvoštěpa dostala také jméno Kaguya. Nahoře je vidět film pořízený při posledním oběhu sondy Kaguya její dvacetiměsíční mise. Pod sondou ubíhá pustý, hornatý a kráterovaný terén, ve kterém je stěží vidět pár špiček hor. Na konci filmu sonda zmizela v temnotách u kráteru GILL. Sonda SELENE nesla 13 vědeckých přístrojů a dvě HDTV kamery. Tato průkopnická výprava pořídila údaje o lunární topologii a složení, které budou využity pro lepší pochopení původu a historie tohoto jedinečného a dávného společníka Země. Data a snímky ze sondy Kaguya i z nedávno vypuštěné sondy Lunar Reconnaissance Orbiter mohou být využity při volbě dobrých míst k přistání budoucích měsíčních astronautů.

Štítky: Měsíc, Video, Kaguya, Moon crash

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.