Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červenec 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červenec 2009

Tři galaxie v Draku

Uznání a copyright: Giovanni Benintende

Toto krásné trio galaxií se někdy nazývá Dračí skupina a nachází se v severním souhvězdí (ano tušíte správně) Draka. Zleva doprava je vidět zboku spirála NGC 5981, eliptická galaxie NGC 5982 a zepředu spirála NGC 5985, všechny v tomto jediném teleskopickém poli, které zabírá jen o něco víc než polovinu úplňku. Zatímco tato skupina je příliš malá na to aby byla galaktickou kupou a tedy nebyla katalogizována jako kompaktní skupina, tak všechny tyto galaxie leží ve vzdálenosti zhruba 100 miliónů světelných let od Země. Při bližším průzkumu spektrografem jasné jádro zepředu viděné spirály NGC 5985 vykazuje výrazné emise ve specifických vlnových délkách světla, což astronomy přimělo klasifikovat ji jako Seyfertovu galaxii, což je typ aktivní galaxie. I když toto uskupení galaxií není tak dobře známo jako jiná těsná uskupení, tak vizuální vzhled činí tento triplet pro astrofotografy velmi atraktivní. Tato hloubková expozice také ukazuje slabší a ještě vzdálenější galaxie pozadí.

Štítky: Galaxie, Seyfert, Ngc 5985, Ngc 5982, Ngc 5981