Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. červenec 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. červenec 2009

Lyman Alfa Blob

Uznání: NASA / ESA, CXC, JPL-Caltech, STScI, NAOJ, J.E. Geach (Univ. Durham) et al.
Illustration: NASA/CXC/M.Weiss

Ohromné mračno vodíku na tomto pozoruhodném kompozitním snímku z rentgenových, optických a infračervených vesmírných a pozemských observatoří (vlevo) se také nazývá Lyman-alfa blob a zabírá několik set tisíc světelných let. Tato gigantická amébovitá struktura je vidět tak, jak vypadala, když byl vesmír starý zhruba 2 miliardy let, asi před 12 miliardami let. Lyman-alfa bloby se tak nazývají proto, že silně vyzařují Lyman-alfa emisi vodíku. Normálně se Lymanova alfa emise nachází v ultrafialové části spektra, ale Lyman-alfa bloby jsou tak daleko, že je jejich světlo posunuté rudým posuvem do delších optických vlnových délek. Rentgenové údaje (modré) ukazují na přítomnost superhmotné černé díry, která pohlcuje hmotu ve středu aktivní galaxie ponořeném do blobu. Záření a tok hmoty z aktivní galaxie se považuje za zdroj energie a zahřívání vodíku v blobu, což ilustruje pravý panel. Lyman alfa bloby by mohly představovat raný vývojový stupeň při formaci galaxií, kde je zahřívání natolik velké, že začíná omezovat další rychlý růst aktivních galaxií a jejich superhmotných černých děr.

Štítky: Galaxie, Vodík, Emission line, Supermassive black hole, Redshift, Multiwavelength astronomy, Lyman alpha