Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. listopad 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. listopad 2009

Celooblohové panoráma Mléčné dráhy

Uznání a copyright: Axel Mellinger (Central Mich. U)

Pokud byste byli daleko od Země a rozhlíželi se po celé obloze, co byste viděli? Takový cíl měl projekt Axela Mellingera Celooblohové panoráma Mléčné dráhy 2.0. Nahoře je výsledek: digitální kompilace více jak 3000 snímků vyústila do digitálního panorámatu celé noční oblohy s dosud nejvyšším rozlišením. Interaktivní zvětšovací verze, která má přes 500 miliónů pixelů, je zde. Zobrazen byl každý pevný, pouhým okem viditelný astronomický objekt, včetně všech souhvězdí, všech mlhovin a všech hvězdokup. Kromě toho jsou vidět také milióny jednotlivých hvězd všechny z naší Mléčné dráhy, jsou tisíkrát slabší, než může člověk uvidět. Ve středu obrazu je vidět, že centrální pás naší Mléčné dráhy protkávají tmavá vlákna prachu. Vpravo dole jsou vidět satelitní galaxie Velký a Malý Magellanův oblak. Toto není ale poprvé, co se Dr. Mellinger ujal takového projektu: výsledky jeho prvního projektu Celooblohové panoráma Mléčné dráhy s použitím fotografického filmu jsou vidět zde.

Štítky: Mléčná dráha, All sky, Panorama