Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. prosinec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. prosinec 2008

Velké Magellanovo mračno

Uznání a copyright: Robert Gendler

Portugalský mořeplavec ze 16. století Ferdinand Magellan měl se svou posádkou při své první cestě kolem světa spoustu času ke studiu jižní oblohy. V důsledku toho jsou dva mlhavé, mračnům podobné objekty, které jsou pro pozorovatele na jižní polokouli snadno viditelné, známy jako Mračna Magellanova a nyní se o nich ví, že jsou to satelitní galaxie naší mnohem větší spirální galaxie Mléčné dráhy. Velké Magellanovo mračno (Large Magellanic Cloud - LMC) ze souhvězdí Mečouna (Dorado), vzdálené asi 160 000 světelných let, je na této mozaice 10 snímků vidět do pozoruhodných podrobností. Při rozpětí asi 30 000 světelných let jde o nejhmotnější satelitní galaxii Mléčné dráhy, která je místem nejbližší supernovy moderní doby SN 1987a. Ten výrazný červený uzlík skoro dole je 30 Doradus, neboli mlhovina Tarantule, obří hvězdotvorná oblast ve Velkém Magellanově mračnu. Pokud budete chtít zjistit polohu supernovy a orientovat se mezi mnoha hvězdokupami a mlhovinami v LMC, podívejte se na tento dobře popsaný obrázek.

Štítky: Lmc, Galaxie, Magellan, Satellite galaxy