Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. září 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. září 2009

Gigagalaxy Zoom: Mléčná dráha

Uznání: ESO / Serge Brunier, Frederic Tapissier - copyright: Serge Brunier (TWAN)

Přes toto ambiciózní celooblohové panoráma se prostírá naše vznešená Galaxie Mléčná dráha. Tato mozaika při plném rozlišení 800 miliónů pixelů ukazuje všechny hvězdy, které lze pouhým okem uvidět na noční pozemské obloze. Snímky do mozaiky byly pořízeny během několika měsíců 2008 a 2009 jako součást projektu ESO Gigagalaxy Zoom Project z výjmečných astronomických míst: z pouště Atacama na jižní polokouli a z Kanárských ostrovů na severní polokouli. Mozaika také zachycuje jasné planety a dokonce i kometu, přičemž jednotlivé snímky byly spojeny dohromady do jediného, plochého a zjevně bezešvého pohledu 360 krát 180 stupňů. Rovina naší galaxie probíhá výsledným obrázkem vodorovně a ve středu obrazu se vydouvá Galaktické centrum. Dole a vpravo od středu jsou Magellanova mračna, satelitní galaxie Mléčné dráhy.
Oprava: Na chybný překlad polohy v poslední větě upozornil 26.9. Zolo Toth.

Štítky: Mléčná dráha, All sky, Gigagalaxy zoom project, Gigapixel