Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. srpen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. srpen 2013

M8: Mlhovina Laguna

Uznání a copyright: Ignacio Diaz Bobillo

Toto krásné kosmické mračno je velmi populární zastávkou na teleskopických toulkách souhvězdím Střelce (Sagittarius). Kosmický turista 18. století Charles Messier katalogizoval tuto jasnou mlhovinu jako M8. Moderní astronomové znají mlhovinu Laguna jako aktivní hvězdnou porodnici, která je asi 5000 světelných let daleko ve směru na střed naší Mléčné dráhy. Záři mlhoviny vyvolávají žhavé hvězdy ze zanořené otevřené hvězdokupy NGC 6530. Na tomto ostrém obrázku Laguna vystavuje pozoruhodné útvary filamentů zářícího plynu a tmavých prachových mračen. Blízko středu Laguny se kroutí malý jasný útvar přesýpacích hodin, což je turbulentní výsledek extrémních hvězdných větrů a intenzivného záření hvězd. Tento lákavý barevný pohled byl zachycen dalekohledem s digitální kamerou, kde M8 byla vysoko na tmavé venkovské argentinské obloze. V odhadované vzdálenosti mlhoviny má tento obrázek rozpětí přes 60 světelných let.

Galerie: Nova Delphini 2013