Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. červenec 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. červenec 2013

Jedenáctka Messierů

Uznání a copyright: Fernando Cabrerizo

Tento patnáct stupňů široký pohled se táhne přes husté pole hvězd ve Střelci (Sagittarius) ke středu naší Galaxie Mléčná dráha. Střed Galaxie se nachází v blízkosti pravého okraje v bohatém poli hvězd a poblíž je jedenáct jasných hvězdokup a mlhovin. Všech jedenáct objektů očísloval kosmický turista 18. století Charles Messier. Pro pozorovatele oblohy dosáhly status celebrity mlhoviny M8 (Laguna), M16 (Orel), M17 (Omega) a M20 (Trifid), které vykazují výmluvné červené emise spojené s hvězdotvornými oblastmi. Ale i v malých dalekohledech jsou v této nahuštěné oblasti vidět pro oči přitažlivé hvězdokupy M18, M21, M22, M23, M25 a M28. Rozsah M24 je větší než u hvězdokup a ve skutečnosti se jedná o světelné roky dlouhé mračno hvězd v Mléčné dráze, které je vidět přes trhlinu v zakrývajícím prachu. Položte na snímek kurzor (nebo klikněte zde) a budete moci Messierovu jedenáctku identifikovat.

Štítky: M16, M17, M8, M20, M22, M24, M25, Mouse over, M18, M21, M23, M28