Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. květen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. květen 2011

Krásný Trifid

Uznání a copyright: R Jay Gabany

Krásná mlhovina Trifid je kosmickou studií kontrastů barev. Je též známa jako M20 a nachází se asi 5 000 světelných let daleko v souhvězdí Střelce (Sagittarius), které je bohaté na mlhoviny. Trifid je hvězdotvornou oblastí v rovině naší galaxie a ilustruje tři různé druhy astronomických mlhovin; červené emisní mlhoviny, kterým dominuje světlo emitované atomy vodíku, modré reflekční mlhoviny vytvářené odrazem světla hvězd a tmavé mlhoviny, kde se hustá oblaka prachu jeví v siluetě. Populární název Trifid této mlhovině daly tmavé prachové pásy, které jasnou červenou emisní oblast rozdělují na tři části. V této dobře rozložené scéně je červená emisní oblast vyvážená modrým závojem reflekčních mlhovin. Na podrobných snímcích z Hubblova kosmického dalekohledu jsou vlevo dole od středu emisní oblasti pilíře a výtrysky tvářené novými hvězdami. Mlhovina Trifid měří asi 40 světelných let.

Štítky: Star-formation, Prach, Emisní mlhovina, Tmavá mlhovina, Reflekční mlhovina, M20, Ngc6514