Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. listopad 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. listopad 2013

Aktivní kometa ISON

Uznání a copyright: Babak Tafreshi (TWAN)

Kometa ISON padá oblohou před úsvitem ke svému těsnému setkání se Sluncem 28. listopadu a už přichází k životu. U této tolik očekávané komety došlo k podstatnému zvýšení jasnosti, takže se z tmavých míst stala viditelnou pouhým okem a proudí z ní mnohem složitější ohon. Ohon komety ISON na tomto snímku teleobjektivem z jižní Keni 15. listopadu ráno nyní sahá přes 2 stupně. Kometa je vidět na dvou panelech, přičemž vpravo je zvětšená negativní verze a na ní jsou podrobnosti v ohonu lépe vidět, včetně oddělených filamentů nahoře. Zůstává otázkou, zda tento lízač Slunce, který poprvé navštěvuje Sluneční soustavu, přežije a stane se jasnou kometou na prosincové obloze.

Štítky: Comet ISON, C/2012 s1

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci