Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. říjen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. říjen 2007

Odtržený ohon komety Encke

Uznání: Angelos Vourlidas (NRL) et al., SECCHI / STEREO, NASA

Periodická kometa Encke se 20. dubna při svém průletu uvnitř dráhy Merkuru přiblížila k výronu koronální hmoty ze Slunce v podobě CME (Coronal Mass Ejection). Pokud ohromná mračna energetických částic vyvržených ze Slunce, tedy CME, narazí do zemské magnetosféry, tak často vyvolají polární záře. Ale v tomto případě srážku odnesl ohon komety. Ohon se nejspíše odtrhnul interakcí magnetických polí než mechanickým tlakem srážky. Po kliknutí na obrázek se dvěma panely se přehraje animovaný gif této pozoruhodné události, jak ji zaznamenal přístroj Heliospheric Imager na palubě kosmické sondy STEREO A. Doba mezi políčky filmu je asi 45 minut a políčka zabírají ve vzdálenosti komety asi 14x20 miliónů kilometrů. K podobným srážkám došlo jistě i dříve, jelikož tato stará kometa obíhá po své sluneční dráze za 3,3 roky. Ale nezoufejte, kometě Encke zase ocas doroste!

Štítky: Cme, Ohon, Comet Encke, 2p/encke