Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. listopad 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. listopad 2005

Bolid - Taurida

Uznání: Cerro Pachon CONCAM, Night Sky Live Project

Už jste někdy viděli velice jasný meteor? Letošní meteorický roj Taurid nečekaně vyústil do početných hlášení velice jasných bolidů během nocí kolem Halloweenu. Bolid na snímku nahoře jasností na okamžik soupeřil s měsíčním úplňkem a nad Cerro Pachon v Chile jej 1. listopadu zachytil trvalý monitor oblohy. Na filmu oblohy z této noci lze identifikovat několik jasných bolidů - Taurid. Obrázek nahoře je digitální obdélníkovou verzí kruhovitého políčka z rybího oka a od obzoru k obzoru zobrazuje celou oblohu. Jasný meteor prosvištěl mezi Velkým a Malým Magellanovým mračnem. Za 8m dalekohledem Gemini Jih protíná obzor pás Mléčné dráhy. Tauridy jsou nejspíše trosky velikosti kamínků poztrácené kometou Encke. V příštím týdnu budou vrcholit Leonidy, i když se budou muset pozorovat přes záři Měsíce skoro v úplňku. [Přiznání: Robert Nemiroff spolupracuje na obou projektech Astronomický snímek dne i Noční obloha živě.]

Štítky: Meteorický roj, CONCAM, Taurids

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety