Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. listopad 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. listopad 2013

NGC 1999: Jih Orionu

Image Data: Subaru Telescope (NAOJ), Hubble Space Telescope,
Additional Color Data and Processing: Robert Gendler

Jižně od velké hvězdotvorné oblasti známé jako Mlhovina v Orionu se nachází jasná modrá reflekční mlhovina NGC 1999. Mlhovina NGC 1999 je na okraji komplexu molekulárních mračen v Orionu asi 1500 světelných let daleko a osvětlení jí poskytuje zanořená proměnná hvězda V380 Orionis. Mlhovina je označena tmavým skloněným písmenem T u středu na tomto kosmickém pohledu, který zabírá asi 10 světelných let. O tomto tmavém útvaru se kdysi soudilo, že je to prachové mračno viděné v siluetě proti jasné reflekční mlhovině. Ale nedávné infračervené snímky ukazují, že tento útvar je nejspíše dírou profoknutou skrze samotnou mlhovinu energetickými mladými hvězdami. Tato oblast přímo oplývá mladými energetickými hvězdami, které vytvářejí výtrysky a výtoky se zářivými rázovými vlnami. Rázové vlny vypadají jako červené obloučky, včetně objektů HH1 a HH2 těsně pod NGC 1999, přičemž katalogové označení HH znamená Herbig-Harův objekt podle astronomů George Herbiga a Guillermo Haro. Hvězdné výtrysky vytlačují okolní materiál rychlostmi stovek kilometrů za sekundu.

Kometa ISON: Pozorovací kampaň | SOHO | SDO | STEREO | Hangout

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Orion, Herbig haro, Ngc1999, Hh1, Hh2

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.