Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. listopad 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. listopad 2013

NGC 1999: Jih Orionu

Image Data: Subaru Telescope (NAOJ), Hubble Space Telescope,
Additional Color Data and Processing: Robert Gendler

Jižně od velké hvězdotvorné oblasti známé jako Mlhovina v Orionu se nachází jasná modrá reflekční mlhovina NGC 1999. Mlhovina NGC 1999 je na okraji komplexu molekulárních mračen v Orionu asi 1500 světelných let daleko a osvětlení jí poskytuje zanořená proměnná hvězda V380 Orionis. Mlhovina je označena tmavým skloněným písmenem T u středu na tomto kosmickém pohledu, který zabírá asi 10 světelných let. O tomto tmavém útvaru se kdysi soudilo, že je to prachové mračno viděné v siluetě proti jasné reflekční mlhovině. Ale nedávné infračervené snímky ukazují, že tento útvar je nejspíše dírou profoknutou skrze samotnou mlhovinu energetickými mladými hvězdami. Tato oblast přímo oplývá mladými energetickými hvězdami, které vytvářejí výtrysky a výtoky se zářivými rázovými vlnami. Rázové vlny vypadají jako červené obloučky, včetně objektů HH1 a HH2 těsně pod NGC 1999, přičemž katalogové označení HH znamená Herbig-Harův objekt podle astronomů George Herbiga a Guillermo Haro. Hvězdné výtrysky vytlačují okolní materiál rychlostmi stovek kilometrů za sekundu.

Kometa ISON: Pozorovací kampaň | SOHO | SDO | STEREO | Hangout

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Orion, Herbig haro, Ngc1999, Hh1, Hh2

40. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 10. do 10. 10. 2021. Měsíc bude v novu a vynoří se na večerní obloze. Nastane jeho konjunkce s Venuší. Aktivita Slunce je nízká, ale poslední měsíce ukázaly, že roste poněkud rychleji, než se očekávalo. K ISS má odstartovat kosmická loď Sojuz MS-19 s jedním profesionálním kosmonautem a dále dvojicí režisér-herečka. Mezitím u stanice proběhlo zkušební předokování Sojuzu MS-18 a odletěl nákladní Dragon. Zemřel český astronom a astrofyzik Boris Valníček. Před 175 lety byl objeven Neptunův měsíc Triton. Stalo se tak asi dva týdny po objevu planety.

Skvrny na Slunci s Filtrem