Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. únor 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. únor 2014

NGC 5101 a přátelé

Uznání a copyright: Martin Pugh

V zorném poli tohoto teleskopického snímku jsou dvě jasné galaxie. Spirální galaxii s příčkou NGC 5101 (vpravo nahoře) a systém NGC 5078, který je vidět téměř z boku, od sebe na obloze dělí asi 0,5 stupně, tedy zhruba zdánlivá velikost úplňku. Obě galaxie jsou v hranicích hadovitého souhvězdí Hydra, obě se nacházejí asi 90 miliónů světelných let daleko a svou velikostí se podobají naší velké Mléčné dráze. Pokud by se obě tyto galaxie nacházely přesně ve stejné vzdálenosti, tak by je od sebe dělilo pouhých 800 000 světelných let. To je méně, než polovina vzdálenosti mezi Mléčnou dráhou a Galaxií v Andromedě. NGC 5078 interaguje s menší doprovodnou galaxií katalogizovanou jako IC 879, která je od většího jasného jádra galaxie níže vlevo. V barvitém poli jsou rozesety ještě vzdálenější galaxie pozadí. Některé jsou dokonce vidět přes disk zepředu viděné galaxie NGC 5101. Ovšem jasné hvězdy s paprsky jsou v popředí, zcela jistě uvnitř naší vlastní Mléčné dráhy.

Štítky: Galaxie, Ngc5101, Ngc5078, Ic879