Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. únor 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. únor 2014

Chybějící krátery na asteroidu Itokawa

Uznání a copyright: ISAS, JAXA

Kde jsou krátery na asteroidu Itokawa? Nečekaně chybí. Japonská sonda Hayabusa se v roce 2005 přiblížila k tomuto zemskému křížiči a odvysílala snímky, které ukazují povrch jiný, než na kterémkoliv jiném dosud fotografovaném tělese Sluneční soustavy, povrch nejspíše zbavený kráterů. První hypotéza, která vysvětluje nepřítomnost tak běžných kruhových prohloubenin je, že asteroid Itokawa je hromadou suti, kusů kamení a ledu, které jen volně dohromady drží slabá gravitace. Pokud tomu tak je, tak krátery nemohou zas tak snadno vzniknout, nebo se snadno zaplní, kdykoliv se asteroid rozkmitá procházející planetou nebo dopadem těžkého meteoru. Nedávná pozemská pozorování asteroidu Itokawa ukázala, že jedna část vnitřku má dokonce vyšší průměrnou hustotu, než část druhá, což je další nečekaný objev. Sonda Hayabusa z Itokawy dopravila zpět vzorky hornin, které také poskytují důkazy o dávné historii jak tohoto neobvyklého asteroidu, tak celé naší Sluneční soustavy.

Štítky: Asteroid, Itokawa, Rubble pile