Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. únor 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. únor 2014

Chybějící krátery na asteroidu Itokawa

Uznání a copyright: ISAS, JAXA

Kde jsou krátery na asteroidu Itokawa? Nečekaně chybí. Japonská sonda Hayabusa se v roce 2005 přiblížila k tomuto zemskému křížiči a odvysílala snímky, které ukazují povrch jiný, než na kterémkoliv jiném dosud fotografovaném tělese Sluneční soustavy, povrch nejspíše zbavený kráterů. První hypotéza, která vysvětluje nepřítomnost tak běžných kruhových prohloubenin je, že asteroid Itokawa je hromadou suti, kusů kamení a ledu, které jen volně dohromady drží slabá gravitace. Pokud tomu tak je, tak krátery nemohou zas tak snadno vzniknout, nebo se snadno zaplní, kdykoliv se asteroid rozkmitá procházející planetou nebo dopadem těžkého meteoru. Nedávná pozemská pozorování asteroidu Itokawa ukázala, že jedna část vnitřku má dokonce vyšší průměrnou hustotu, než část druhá, což je další nečekaný objev. Sonda Hayabusa z Itokawy dopravila zpět vzorky hornin, které také poskytují důkazy o dávné historii jak tohoto neobvyklého asteroidu, tak celé naší Sluneční soustavy.

Štítky: Asteroid, Itokawa, Rubble pile

13. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 25. 3. do 31. 3. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti a ve dvou těsných konjunkcích s ranními planetami. Večer je vidět Mars poblíž Plejád. Ráno je vidět Jupiter a Saturn. Slunce překvapilo velkou skupinou skvrn v opravdu aktivní oblasti. Planetka Bennu vyvrhuje kamení. Start evropské rakety Vega byl úspěšný. Firma OneSpace chystá první start své rakety. Očekáváme výstup dvou žen do volného kosmu. V noci na neděli se změní čas o hodinu vpřed na letní.

Stanice ISS stoupá nad západní obzor a napravo planeta Mars