Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. říjen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. říjen 2012

Prach, hvězdy a galaxie

Uznání a copyright: Ignacio de la Cueva Torregrosa (Capturandoeluniverso, A.A.E.)

Na tomto hloubkovém pohledu do tohoto koutu oblohy se hojně vyskytují paprsčité hvězdy a zlověstné tvary. Dobře komponované pole pokrývá v souhvězdáí Pegasus asi dva úplňky. Jasné hvězdy vykazují pochopitelně difrakční paprsky, což je jev běžně způsobovaný vnitřními podpěrami zrcadlových dalekohledů a jistě se nacházejí uvnitř naší Mléčné dráhy. Slabé, ale všude přítomné mraky mezihvězdného prachu stoupají nad galaktickou rovinu a slabě odrážejí kombinované světlo hvězd Mléčné dráhy. Jsou známé jako cirry vysokých šířek nebo mlhoviny ozařované kolektivním světlem hvězd a váží se na molekulární mračna. Scénu v tomto případě vyplňuje difuzním mračno katalogizované jako MBM 54 ve vzdálenosti méně než tisíc světelných let. Skrz duchovité útvary včetně výrazné spirální galaxie NGC 7497 ve vzdálenosti 60 miliónů světelných let jsou vidět další galaxie daleko za Mléčnou dráhou. Téměř ve středu pole je z boku je vidět, jak spirální ramena a prachové pásy NGC 7497 odrážejí barvy hvězd a prachu Mléčné dráhy.

Štítky: Prach, Molekulární mračno, Pegasus, High latitude cirrus, Ngc7497, Mbm54

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.