Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. květen 2012

Na okraji NGC 891

Uznání: Composite Image Data - Subaru Telescope (NAOJ), Hubble Legacy Archive,
Michael Joner, David Laney (West Mountain Observatory, BYU); Processing - Robert Gendler

Tento ostrý kosmický portrét představuje NGC 891. Tato spirální galaxie měří asi 100 tisíc světelných let a z naší perspektivy je vidět téměř přesně z boku. NGC 891 ve vzdálenosti asi 30 miliónů světelných let v souhvězdí Andromedy vypadá dosti podobně jako naše Mléčná dráha. Na první pohled je vidět, že má plochý, tenký galaktický disk a centrální výduť uprostřed protínají oblasti tmavého zatemňujícího prachu. Spojená obrazová data také ukazují galaktické mladé modré hvězdokupy a výmluvné růžové hvězdotvorné oblasti. V portrétu NGC 891 z boku jsou pozoruhodná zřetelná vlákna prachu, která dosahují stovek světelných let nad a pod středovou čáru. Prach z disku nejspíše vyfoukly výbuchy supernov nebo intenzivní hvězdotvorná aktivita. Poblíž galaktického disku lze také nalézt slabé sousedící galaxie.

Štítky: Prach, Spirální galaxie, Edge on, Ngc891