Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. květen 2012

Štír v červené a modré

Uznání a copyright: John Davis

Mračna kosmického prachu zeslabují světlo hvězd pozadí. Ale také odrážejí světlo okolních hvězd. Jelikož jasné hvězdy silně září v modré části viditelného spektra a mezihvězdný prach rozptyluje modré světlo více než červené, tak prachové mlhoviny bývají modré. Nádhernými příklady jsou modré reflekční mlhoviny u jasných, horkých hvězd Pi a Delta Scorpii (vlevo nahoře a vpravo dole) na této teleskopické krajině v hlavě souhvězdí Štíra. Kontrastní červené emisní mlhoviny také způsobuje energetické záření horkých hvězd. Ultrafialové fotony ionizují atomy vodíku v mezihvězdných mračnech a elektrony při rekombinaci vytvářejí charakteristickou červenou emisní čáru hydrogen alfa. Mlhoviny se nacházejí asi 600 světelných let daleko a jsou v druhé verzi Sharplessova katalogu s označením Sh2-1 (vlevo s reflekční mlhovinou VdB 99) a Sh2-7. Zorné pole by v této vzdálenosti měřilo asi 40 světelných let.

Štítky: Mlhovina, Emisní mlhovina, Reflekční mlhovina, Vdb99, Sh2-1, Sh2-7, Pi scorpii, Delta scorpii