Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. květen 2012

Všechna voda na Europě

Uznání a copyright: Kevin Hand (JPL/Caltech),
Jack Cook (Woods Hole Oceanographic Institution), Howard Perlman (USGS)

Jakou část Jupiterova měsíce Europa je tvořena vodou? Velká. Na základě údajů ze sondy Galileo, která Jupiterův systém zkoumala v letech 1995 až 2003, Europa obsahuje pod vrstvou povrchového ledu hluboký, globální oceán kapalné vody. Podpovrchový oceán by včetně ledové vrstvy mohl dosahovat průměrných hloubek 80 až 170 kilometrů. Pokud vezmeme v úvahu hloubku 100 kilometrů, tak pokud by veškerá voda na Europě byla v kouli, tak ta by měla průměr 877 kilometrů. Tato ilustrace porovnává hypotetickou kouli vody na Europě s Europou samotnou (vlevo) a podobně i s veškerou vodou na Zemi. Globální oceán na Europě s objemem vody 2 až 3 krát větším, než u pozemských oceánů je zajímavým cílem pro hledání mimozemského života v naší Sluneční soustavě.

Štítky: Jupiter, Galileo, Voda, Europa, Life

kometa Wirtanen nad Zubštejnem

Mezi mraky se kometa objevila na 5 a 1/2 minuty, pořízeno 16 použitelných snímků, nakonec vybráno 8 snímků kde bylo nejméně mraků. Snímky registrovány na hvězdy a na krajinu. Na zvýraznění komety použity snímky Petra Horálka.