Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. květen 2012

Všechna voda na planetě Zemi

Uznání a copyright: Jack Cook, Woods Hole Oceanographic Institution, Howard Perlman, USGS

Jak mnoho z planety Země tvoří voda? Ve skutečnosti velmi málo. I když vodní oceány pokrývají asi 70 procent zemského povrchu, tak tyto oceány jsou ve srovnání s poloměrem Země mělké. Na ilustraci nahoře je vidět, co by se stalo, pokud by veškerá voda na zemském povrchu nebo blízko něho vytvořila kouli. Poloměr takové koule by byl jen asi 700 kilometrů, což je méně než poloměr zemského Měsíce, ale o trochu více, než je poloměr Saturnova měsíce Rhea, který je podobně jako jiné měsíce ve vnější Sluneční soustavě tvořen většinou vodním ledem. Jak se vůbec takové množství vody dostalo na Zemi a zda je nějaké významné množství vody uvězněno hluboko pod zemským povrchem, zůstává předmětem výzkumu.

Štítky: Země, Voda, Oceans

40. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 10. do 10. 10. 2021. Měsíc bude v novu a vynoří se na večerní obloze. Nastane jeho konjunkce s Venuší. Aktivita Slunce je nízká, ale poslední měsíce ukázaly, že roste poněkud rychleji, než se očekávalo. K ISS má odstartovat kosmická loď Sojuz MS-19 s jedním profesionálním kosmonautem a dále dvojicí režisér-herečka. Mezitím u stanice proběhlo zkušební předokování Sojuzu MS-18 a odletěl nákladní Dragon. Zemřel český astronom a astrofyzik Boris Valníček. Před 175 lety byl objeven Neptunův měsíc Triton. Stalo se tak asi dva týdny po objevu planety.

Skvrny na Slunci s Filtrem