Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. květen 2012

Vznik hvězd v mlhovině Tarantule

Uznání: NASA, ESA, ESO, D. Lennon (ESA/STScI) et al., and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Největší a nejbouřlivější známá hvězdotvorná oblast v celé Místní skupině galaxií se nachází v naší sousední galaxii Velké Magellanovo mračno (Large Magellanic Cloud - LMC). Pokud by byla mlhovina Tarantule ve vzdálenosti místní hvězdotvorné oblasti mlhoviny Orion, tak by zabrala polovinu oblohy. Nazývá se také 30 Doradus a červený a růžový plyn ukazuje na hmotnou emisní mlhovinu, ačkoliv tam jsou také zbytky supernovy a tmavá mlhovina. Jasný uzlík hvězd vlevo od středu se nazývá R136 a obsahuje ty nejhmotnější, nejžhavější a nejjasnější známé hvězdy. Obraz nahoře je jednou z největší mozajek vytvořených pozorováním pomocí Hubblova kosmického dalekohledu a ukazuje bezprecedentní podrobnosti této tajemné hvězdotvorné oblasti. Obrázek byl zveřejněn na oslavu 22. výročí vypuštění Hubbla.

Štítky: Star-formation, Lmc, Tarantula nebula