Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. září 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. září 2012

Hvězdy v prašné obloze

Uznání a copyright: John Davis

Na takové prašné obloze se můžeme zachytit jasné hvězdy Markab. Samotný Markab v pravém horním rohu vyznačuje roh asterismu známého jako Pegasův čtverec v souhvězdí létajícího koně Pegasa. Široký hloubkový pohled zabírá asi 5 stupňů, neboli desetinásobek úhlového průměru úplňku s modrými reflekčními mlhovinami rozesetými po této scéně. A přesto že tento pohled míří mimo rovinu Mléčné dráhy, tak pokrývá oblast známou tím, že ji vyplňují blízké molekulární mraky. Prachová mračna, neboli galaktické cirry ve vysokých šířkách jsou méně než 1000 světelných let daleko. Sice stále viditelné, ale už daleko za Mléčnou dráhou jsou galaxie pozadí, jako ta výrazná z boku viditelná spirála NGC 7497 u středu snímku.

Štítky: Prach, Molekulární mračno, High latitude cirrus, Stars pegasus, Markab