Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. září 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. září 2012

Hvězdy v prašné obloze

Uznání a copyright: John Davis

Na takové prašné obloze se můžeme zachytit jasné hvězdy Markab. Samotný Markab v pravém horním rohu vyznačuje roh asterismu známého jako Pegasův čtverec v souhvězdí létajícího koně Pegasa. Široký hloubkový pohled zabírá asi 5 stupňů, neboli desetinásobek úhlového průměru úplňku s modrými reflekčními mlhovinami rozesetými po této scéně. A přesto že tento pohled míří mimo rovinu Mléčné dráhy, tak pokrývá oblast známou tím, že ji vyplňují blízké molekulární mraky. Prachová mračna, neboli galaktické cirry ve vysokých šířkách jsou méně než 1000 světelných let daleko. Sice stále viditelné, ale už daleko za Mléčnou dráhou jsou galaxie pozadí, jako ta výrazná z boku viditelná spirála NGC 7497 u středu snímku.

Štítky: Prach, Molekulární mračno, High latitude cirrus, Stars pegasus, Markab

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.